De mythe van online marketing op automatische piloot

Je producten of diensten beter en meer verkopen dankzij een geautomatiseerde marketingmachine: wie droomt er niet van? Nieuwe klanten die binnenstromen via voorgeprogrammeerde e-mailcampagnes en advertenties, met computergestuurde opvolging die de klanten voor jou binnenrijft. Het enige wat jij hoeft te doen, is lekker op een exotisch strand met een cocktail in de hand achterover leunen, terwijl je op je smartphone je bankrekening ziet aandikken.


Een fantastisch idee, of pure fictie? We maken er onszelf vast niet populair mee, maar de waarheid heeft z’n rechten: marketing op automatische piloot bestaat niet. Of beter: marketing op automatische piloot die naar behoren werkt, bestaat niet. Om slimmer te zijn dan de concurrentie, heb je heel wat meer nodig dan een reeks vast roterende Facebookadvertenties. Wat precies? Dat leggen we je uit!

Geautomatiseerde marketing uitgelegd

Het internet staat bol van de zelfhulptips om je online bedrijfsmarketing schijnbaar als vanzelf te laten lopen met behulp van marketing automation. De populairste suggesties concentreren zich voornamelijk op de automatisering van de volgende dingen:

  • Advertenties op Google, Facebook en aanverwanten.
  • Lead generation die zorgt voor een continue stroom aan bezoekers naar je website.
  • Een marketingfunnel en salesfunnel die je websitebezoekers magischerwijs omturnen tot trouwe klanten.
  • Vlekkeloze opvolgingscampagnes die je bestaande klanten warm houden voor je bedrijf.

De elementen hierboven zijn stuk voor stuk erg waardevol en kunnen zeker passen in de bredere marketingstrategie voor je bedrijf. Elk zichzelf respecterend agency zal de hierboven vermelde strategieën trouwens ook inzetten om je zaak nog meer succes te bezorgen. Het addertje onder het gras hierbij? Op automatische piloot zal je het marketingpotentieel van je zaak nooit ten volle kunnen benutten. Manuele opvolging blijft broodnodig!

Ondernemen is geen lijnvlucht

Laten we even bij de beeldspraak van de automatische piloot blijven, met een luchtvaartanalogie. In een modern lijnvliegtuig kunnen de piloten na het opstijgen vrijwel hun volledige vlucht uit handen geven aan de boordcomputer, zonder dat ze zelf ook maar één keer de stuurknuppel moeten aanraken. Daarvoor moeten ze wel eerst alles zorgvuldig plannen: via welke tussenpunten en op welke kruishoogte wordt er gevlogen? Als de omstandigheden onderweg veranderen – bijvoorbeeld door een onverwacht onweer of een alternatieve aanvliegroute bij landing -, dan nemen de piloten de controle zonder aarzelen weer over. En ook wanneer alles gestroomlijnd lijkt te gaan, houdt de crew voortdurend alle parameters in de gaten.

Marketing op automatische piloot is vergelijkbaar. Je kunt enkel automatiseren als je op voorhand je volledige traject van a tot z hebt uitgestippeld, precies weet waar je naartoe wilt, én als je zeker weet wat de precieze omstandigheden van je tocht zullen zijn. Onverwachte gebeurtenissen onderweg vragen om onmiddellijk ingrijpen.

En daar wringt net het schoentje: marketing is helemaal niet zo voorspelbaar als de zoveelste lijnvlucht tussen Brussel en Barcelona. Elke Ryanairpiloot kent die route zowat uit het hoofd. Maar weet jij voor de volle honderd procent hoe jouw klanten reageren op jouw aanbod? En kun jij precies voorspellen hoe je markt er over vijf jaar zal uitzien? Precies! Dat is waarom slimme marketing nooit helemaal automatisch kan verlopen. Jij en je klanten zijn per slot van rekening geen robots…

Uitproberen, meten en verbeteren

De basisprincipes van online marketing zijn uiteraard gestoeld op jarenlange ervaring en best practices. Het is dan ook verleidelijk om te denken dat je die uitgangspunten eenvoudig kunt automatiseren met enkele van de honderden marketingtools, advertentieplatformen en e-mailprogramma’s die vandaag de dag voor een appel en een ei beschikbaar zijn.

Dat klopt, maar ook hier telt: wie matige inbreng levert, krijgt (in het beste geval) een bescheiden resultaat.

Werkelijk succesvolle digitale marketing op lange termijn? Die bestaat vooral uit het proberen van verschillende dingen die bewezen hebben dat ze een flinke kans op slagen hebben. Soms boek je daarmee niet onmiddellijk succes. Daarom is het ook zaak om bij een minder geslaagde campagne snel weer recht te krabbelen en een nóg beter plan op touw te (laten) zetten.

Download ons verhelderende e-book

Ontdek hoe ook jouw bedrijf op een constante en gestructureerde manier online kan groeien met Ons Groeisysteem™.
+50 pagina's waardevolle tips en inzichten om via je website meer groei te realiseren.



    Whitepaper Groeisysteem W247.BE

    Valkuil van automatische marketing

    Veel online marketingstrategieën die gebaseerd zijn op automatisering, richten zich op pure lead generation. Eenvoudig gezegd: het aantrekken van potentiële klanten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het verkrijgen van inschrijvingen voor je nieuwsbrief of offerteaanvragen.

    Lead generation zorgt uiteraard voor zichtbaarheid en naamsbekendheid, maar is op zichzelf niet zaligmakend. Honderden nieuwe inschrijvingen voor je nieuwsbrief mag dan wel als muziek in de oren klinken, maar wat als je kersverse volgers helemaal niet jouw doelpubliek zijn?

    Of wat als je plots tientallen offerteaanvragen binnenkrijgt van mensen die waarschijnlijk toch nooit bij jou zullen kunnen kopen? Dan bezorg je jezelf alleen maar meer werk, met amper resultaat.

     

    Vermijd dus de grootste valkuil bij marketing automation:

    Meer marketinguitgaven betekent niet automatisch meer verkoop.

    Met andere woorden: nieuwe leads of potentiële klanten staan niet altijd gelijk aan conversie of sales. Een marketingstrategie die helemaal op punt staat, moet je nauwgezet opvolgen.

    Wist je dat je 80% van je offertes binnenhaalt door een snelle en diepgaande opvolging? Het is dus vaak efficiënter om gericht aan marketing te doen, zodat je klanten met meer slaagkans kunt binnenhalen door persoonlijk contact.

    En dat laatste valt moeilijk helemaal te automatiseren…

    Investeren kun je leren

    De essentie van alle marketing – automatisch of niet – is eenvoudig: investeer slim, en vooral voldoende en op een schaalbare manier

    Een plan dat maar half wordt uitgewerkt of uitgevoerd, in combinatie met te lage marketinguitgaven, is een garantie op mislukking. Staar je zeker niet blind op de uitgaven!

    Alles draait om de opbrengst of ROI (Return on investment). Als elke euro die je uitgeeft je er vervolgens twee opbrengt, dan zou je wel gek zijn om niet méér te investeren… In ons eigen stappenplan geven we je alvast een heleboel extra tips om de online aanwezigheid van je zaak slim en schaalbaar te laten groeien.

    Automatisering voor interne efficiëntie

    Je marketing automation moet dus slim gebeuren. Nog al te vaak ligt de focus daarbij op doelgroepgerichte campagnes, terwijl interne efficiëntiewinst over het hoofd wordt gezien. Toch valt er ook al heel veel te winnen in de automatisering van je bedrijfsprocessen. Ook hier geldt weer: schaalbaarheid is de sleutel.

    Een eenvoudig voorbeeld?

    De automatische koppeling van een offerteaanvraag aan je interne databases met product- en dienstenbeschrijvingen. Zo bouw je je klantenbestand verder uit en klik je zo een offerte op maat bij elkaar. Ook dat is automatisering van je marketing! Algemene efficiëntie en kostenbesparing maken op het einde van de rit een wereld van verschil.

    Groeiplan met W247

    Marketing automation is dus handig, maar niet de heilige graal die sommige marketingbureau’s je willen doen geloven. Bij W247 doen we ook aan automatisering van je marketing, maar altijd op een slimme manier en in combinatie met menselijke expertise.

    We gaan voor gestage groei aan de hand van technieken die hun waarde in het verleden al bewezen hebben. Altijd gericht op maximale opbrengst van je investering.

    Wil jij ook je bedrijf laten groeien?

    Vraag de ondersteuning van digitale experten en ga voor een resultaatgericht aanpak.
    Plan een gratis video sessie in van 30 minuten met ons of stuur een bericht.

    Vind je dit een interessant artikel?

    Start je online groei vandaag

    Wil jij ook meer online groei voor je bedrijf? Bel ons of vul onderstaande formulier in, je krijgt binnen 24 uur antwoord.