Nieuwe klanten aantrekken via offertewebsites? Waarom je maar beter twee keer nadenkt.

Online nieuwe klanten aantrekken voor je bedrijf? Dat kan je op een heleboel verschillende manieren aanpakken. De kans is groot dat je wel eens een voorstel hebt gekregen van een offertewebsite of online marktplaats die de gegevens van jou en je concurrenten verzamelt en waarop je kunt adverteren met je producten of diensten.

Loont het de moeite om deze offerteplatformen op te nemen in je marketingmix? Het hangt er maar vanaf wat je wilt bereiken. We doen voor jou onze ervaringen met offertesites uit de doeken en wegen de voor- en de nadelen tegen elkaar af.

Klanten aantrekken via offertewebsites? Goed idee

Wat zijn offertesites precies?

Ben je privé of met je bedrijf op zoek naar een specifieke dienst en zoek je die online? Dan is de kans groot dat je bovenaan in de zoekmachines een prijsvergelijker of offertewebsite zult tegenkomen. Van zoekplatform voor verhuisbedrijven tot verzamelplaats voor professionele fotografen: haast elke beroepsgroep is vertegenwoordigd op een specifieke offertesite die zich concentreert op één product of sector.

Een overzichtje van de bekendste offertewebsites

Als klant is dat best handig

  • Heb je een loodgieter in je buurt nodig voor die nieuwe badkamerrenovatie, dan voer je eenvoudigweg je postcode in op het offerteplatform in kwestie.
  • Vervolgens kan je meteen verschillende offertes opvragen en ga je lekker in zee met de goedkoopste aanbieder.
  • Gebruik je een goed gemaakte offertewebsite die in zee is gegaan met een brede keuze aan professionele leveranciers, dan biedt een offertesite jou als klant dus dus duidelijke meerwaarde.

Hoe zit het zaakje daarentegen in elkaar voor jou als dienstverlener? Lees vooral verder en ontdek het complete plaatje.

Helpen offertewebsites om meer aanvragen te krijgen naar je website?

De hamvraag voor jou als ondernemer is eenvoudig: Werken offertewebsites eigenlijk wel? En zijn ze bijgevolg moeite waard om in te investeren? Het antwoord is genuanceerd.

Hoog scoren in de natuurlijke rankings

Tot op zekere hoogte werken de meeste offertewebsites best goed voor leveranciers. De toonaangevende offertesites in zowat elke branche doen door de band genomen één ding heel erg goed: bovenaan de zoekresultaten verschijnen wanneer iemand een specifieke zoekterm ingeeft.

Vaak gaat het daarbij om erg populaire en gewilde zoektermen in je sector – precies het soort zoekwoorden waarop ook jíj wilt scoren met je onderneming. Met het zoekverkeer naar offertewebsites en bijgevolg hun potentiële bereik zit het dus meestal wel snor.

Joepie, offertes, offertes, offertes, …

Zodra je dus actief bent op een offerteplatform, is de kans groot dat je veel offerteaanvragen binnenkrijgt. Goed nieuws, toch?

  • De leads stromen binnen. Je analyseert de noden van je potentiële nieuwe klant, maakt snel een gedetailleerde offerte op, en stuurt die vol verwachting door.
  • Maar… Wat gebeurt er vervolgens? Vaak helemaal niets. Oorverdovende stilte. Hoe komt dat precies? Voor een verklaring moeten we een kijkje nemen naar het verdienmodel van offertesites.

Download ons verhelderende e-book

Ontdek hoe ook jouw bedrijf op een constante en gestructureerde manier online kan groeien met Ons Groeisysteem™.
+50 pagina's waardevolle tips en inzichten om via je website meer groei te realiseren.



    Whitepaper Groeisysteem W247.BE

    Hoe offertesites geld aan je verdienen

    Net zoals elk bedrijf bestaan offertesites in de eerste plaats om geld te verdienen. Vrijwel alle offertewebsites zijn gratis voor de gebruiker.

    Iemand anders moet dus de rekening betalen van het platform, marketing en zoekoptimalisatie. Jij dus, als leverancier.

    Het pay-per-lead model

    Vaak betaal je een vast maandelijks bedrag om met je bedrijf op een vakwebsite te worden opgenomen. Daarbovenop komt meestal nog een commissie per aangebrachte lead of potentiële klant – het zogeheten pay-per-lead-model.

    • Dat verdienmodel van offerteplatformen is dus vrij eenvoudig. Hun pad naar winstmaximalisatie is dat ook.
    • Offertesites willen eenvoudigweg zoveel mogelijk dienstverleners aansluiten en daarbovenop zoveel mogelijk geld verdienen door dezelfde leads aan meerdere dienstverleners tegelijk te verkopen.
    • Hoewel niet alle offertesites het even bont maken, vormen de platformen die één potentiële klant aan 7 of 8 bedrijven verkopen helaas geen uitzondering.

    Veel leads, weinig klanten

    Elke aanvraag die bij jou terecht komt voor een offerte, wordt per definitie ook door meerdere concurrenten beantwoord. Zo beland je al snel in een prijzenslag, die voor je bedrijf alleen maar negatief kan uitdraaien. We moeten de eerste ondernemer nog tegenkomen die uitsluitend op prijs willen concurreren…

    • Prijsconcurrentie knibbelt aan je marges. Daarbovenop word je verwacht om zonder uitzondering snel te reageren op aanvragen – meestal binnen de 24 uur – , zonder enige garantie op succes.
    • Je stelt dus een heleboel offertes op voor een grote stroom aan leads, maar je conversieratio blijft laag.

    Het is lekker druk, behalve op de werf

    Dat geeft je een vals gevoel dat de zaken goed draaien. Je blijft lekker druk bezig met het uitsturen van nieuwe offertes, maar het factureerbare werk blijft meestal achter. Een maat voor niets.

    Van pay-per-lead naar pay-per-client

    Ervaring leert ons dat het pay-per-leadmodel vaak vooral de offertesite in kwestie rijk maakt. De meeste ondernemers maken hun rekening volgens een pay-per-client-model, waarbij ze kijken naar de opbrengst per effectieve nieuwe klant. En die ligt veel hoger bij aanvragen die ze binnenkrijgen via hun eigen website.

    • Uit ervaring weten we bij W247 dat onze klanten gemiddeld zo’n 75% van de offertes binnenhalen voor aanvragen die via hun eigen website binnenkomen.
    • Bij offertewebsites ligt dat conversiepercentage heel vaak onder de 10%. Dit wil zeggen als een lead 25 EUR kost, je eigenlijk 250 EUR effectieve betaalt om 1 klant binnen te halen. Reken hierbij ook nog eens alle (verloren) tijd van offertes opmaken en huisbezoeken/werfbezoeken.
    • Veel slimme ondernemers beslissen dan ook na een tijdje om hun budgetten voor offertesites af te bouwen of zelfs helemaal te schrappen. Dat geeft op zijn beurt ademruimte om volop te investeren in eigen online campagnes die zijn afgestemd op de unieke sterktes van hun bedrijf.

    Stap uit de generieke offertestroom en speel in op de unieke sterktes van je bedrijf met een eigen online marketingcampagne.

    Wat is jouw ideale verdienmodel?

    De juiste keuzes maken om nieuwe klanten aan te trekken begint niet bij het verdienmodel van offertesites. Alles start bij jouw eigen verdienmodel als ondernemer.

    Stel jezelf de vraag waar jij voor wilt staan met je bedrijf en wat voor klanten je het liefst aantrekt. Sta je aan het begin van je traject als ondernemer en wil je snel omzet draaien, koste wat het kost? Dan kunnen offertesites voor bepaalde sectoren best van pas komen om de boel draaiende te krijgen.

    Stel jezelf wel de vraag of je je tijd, energie en geld niet beter zo snel mogelijk in duurzamere marketingkanalen kunt investeren. Die laatste optie laat je namelijk toe om een klantenbestand op te bouwen dat waarde creëert op langere termijn. Ons Groeisysteem™ kan je daar trouwens uitstekend bij helpen.

    De pro’s en contra’s van offertewebsites

    Voordelen

    • Meer zichtbaarheid voor je bedrijf
    • Meer aanvragen van potentiële klanten
    • Je hoeft niet naar je (online) marketingkanaal te kijken

    Nadelen

    • Is eigenlijk zeer duur (kostprijs lead x 10)
    • Geen garantie op meer verkoop
    • Arbeidsintensief (met de nodige frustraties)

    Waarom we met W247.BE bewust niet kiezen voor offertewebsites

    Met W247.BE adverteren we niet via offertesites. Ook onze klanten maken er zelden gebruik van.

    • We investeren liever samen met hen in duurzame leadkanalen.
    • Ons eigen businessmodel van inbound leads staat als een huis en we beschikken over een ruim klantenbestand dat elke maand opnieuw op ons rekent.
    • We merken zelf dat dat ons én onze klanten meerwaarde oplevert die geen enkele offertesite kan bieden.

    Hoewel offertesites zeker hun plaats hebben in het onlinelandschap, bieden ze vooral een makkelijke uitweg voor wie als klant op zoek is – ook al krijg je natuurlijk geen garantie dat de geleverde offertes afkomstig zijn van de leveranciers die best bij je passen.

    Als ondernemer bieden offertes eenvoudigweg te weinig meerwaarde, zeker als je op langere termijn denkt.

    Welke ervaringen heb jij met offertewebsites in jouw sector?

    Werk jij ook samen met offertewebsite? En welke stappen wil je zetten om meer en betere klanten aan te trekken? Laat het ons weten!

    Ook nood aan meer gerichte offertes, van de juiste prospecten?

    Je wil meer aanvragen, zonder dat je dagenlang nutteloze offertes zit te maken. Wij zijn de geknipte partner om je messcherpe online strategie op te zetten.
    Plan een gratis video sessie in van 30 minuten met ons of stuur een bericht.

    Vind je dit een interessant artikel?

    Start je online groei vandaag

    Wil jij ook meer online groei voor je bedrijf? Bel ons of vul onderstaande formulier in, je krijgt binnen 24 uur antwoord.