Waarom het gras altijd groener lijkt bij de concurrentie aan de overkant

Hoe komt het dat je concurrenten het vaak beter lijken te doen op het gebied van verkoop en marketing? Vaak geven rivaliserende ondernemers de indruk alsof ze hun bedrijf een heel pak sneller dan jij doen groeien. Maar is dat wel echt zo, of bedriegt de schijn?

In deze blog gaan we dieper in op concurrentiegerichte innovatie en investeringen. Zo vermijd je de typische valkuilen en boek je pas echt duurzame vooruitgang met je zaak.

Geen zin om te lezen? Bekijk de video van dit artikel

Waarom lijkt het altijd beter bij de concurrentie

Is het beter op een ander?

Wie de vinger aan de pols wil houden, doet er goed aan om zo nu en dan de concurrentie te onderzoeken. Dat is op zich heel gezond. Als ondernemer is het belangrijk om verder te kijken dan je neus lang is en na te gaan hoe andere bedrijven in jouw sector de dingen aanpakken.

  • Zo kan het bijvoorbeeld best handig zijn om er een keertje de jaarrekening met groeicijfers van je concurrenten bij te nemen.
  • Of om de website en het aanbod van je rivalen grondig onder de loep te nemen en die te vergelijken met je eigen opzet en businessmodel. Zo ontdek je al snel of er dingen zijn die door de jaren heen misschien aan je aandacht zijn ontsnapt.

Heb je de concurrentie geanalyseerd en lijkt het alsof er plots grote gaten opduiken in je eigen positionering, aanbod en service? Dat is heel normaal! Het gras aan de overkant is altijd groener. Toch hoeft dat in de praktijk niet altijd te betekenen dat je hopeloos achter ligt op andere bedrijven.

Het vermeende voordeel van je concurrenten berust soms op niet meer dan louter aannames en veronderstellingen. En ook als je concurrent het écht merkbaar beter doet dan jij, betekent dat niet dat die situatie onomkeerbaar is en je met jouw bedrijf reddeloos verloren bent. De juiste actie ondernemen op het juiste moment, dat is wat telt.

Daarom hebben we 3 belangrijke concurrentievragen voor je op een rijtje gezet, samen met concrete oplossingen om meteen in de tegenaanval te gaan.

1: Investeert je concurrent meer?

Steken het vernieuwde aanbod, de opgefriste winkelinrichting of die nieuwe website van je concurrent je plots de ogen uit? Het zou zomaar even kunnen dat je concurrenten zwaar aan het investeren zijn. Daar valt op zich weinig op af te dingen: voor niets gaat de zon op… Stel jezelf wel altijd de bijkomende vraag of de investering die je concurrent zopas heeft doorgevoerd, ook daadwerkelijk haar vruchten afwerpt.

  • Misschien krijgt een fietsenmaker het Spaans benauwd als hij erachter komt dat de fietsenwinkel in het volgende dorp plots over een nieuwe, peperdure werkplaatsinrichting beschikt, terwijl dat voor de gemiddelde klant helemaal niets uitmaakt.
  • Een zogeheten competitive advantage of onderscheidend voordeel ligt soms helemaal anders in de perceptie van je klanten.

Het goede nieuws: zolang je over voldoende kapitaal beschikt, kun je materiële investeringen ook eenvoudig zelf doorvoeren. Zo trek je het speelveld al snel gelijk of wip je zelfs over de concurrentie heen.

2: Durft je concurrent grote stappen te zetten?

Soms neemt de concurrentie niet zomaar de leiding met investeringen in nieuw materiaal of andere tastbare dingen, maar maakt hij of zij een denksprong die leidt tot nieuwe inzichten en betere positionering in de markt.

Ondernemen is doen

Wie kansen durft te grijpen, kan daar later dubbel en dik z’n voordeel mee doen.

  • Gaat de concurrerende slager plots aan de slag met een vegetarisch aanbod?
  • Presenteert de escape room om de hoek zich plots als een teambuildingorganisator voor bedrijven?

Beide zijn voorbeelden van een evolutie in het achterliggende businessmodel. Misschien heeft je concurrent zich gewaagd aan een volbloed concurrentieanalyse en zo een gat in de markt ontdekt, of anticipeert hij op veranderend consumentengedrag.

Je doet er dus goed aan om zelf de denkoefening te maken voor jouw zaak. Een wetenschappelijk model of framework, zoals het vijfkrachtenmodel van Porter of onze eigen analysetraject kan je daarbij helpen.

3: Speel je zelf te veel op veilig met je onderneming?

Als je zelf (te) weinig risico’s neemt, is de kans groot dat je bedrijf niet groeit. Het kan dus gebeuren dat jouw concurrent niet noodzakelijk een voorsprong heeft genomen op jou, maar dat je gewoonweg te lang achterop bent blijven hinken met je zaak. Dat kan de besten overkomen – en er valt iets aan te doen! Wat precies? Zelf slim investeren, natuurlijk…

Download ons verhelderende e-book

Ontdek hoe ook jouw bedrijf op een constante en gestructureerde manier online kan groeien met Ons Groeisysteem™.
+50 pagina's waardevolle tips en inzichten om via je website meer groei te realiseren.



    Whitepaper Groeisysteem W247.BE

    Tijd voor actie om de concurrentie aan te gaan

    Heb je jezelf een spiegel kunnen voorhouden om het antwoord te vinden op de bovenstaande vragen? Dan heb je vast nieuwe inzichten vergaard over de ware aard van de concurrentie op de markt en kun je aan de slag met concrete oplossingen. Hieronder onze 3 beste tips:

    1: Schaal je marketinguitgaven mee op

    Zijn jouw belangrijkste concurrenten duurder met vrijwel dezelfde producten of diensten, maar gaan zij in tegenstelling tot jij sneller vooruit met hun bedrijf? Dan is de kans groot dat ze hun marketinguitgaven hebben opgeschroefd. Of, beter gezegd: hun marketinginvesteringen. Want slimme marketing is geen kostenpost, maar een investering die rendeert.

    De controle over je marketingbudget bepaal je helemaal zelf

    Je kunt dus eenvoudig aan de slag met een bijkomende marketinginspanning. Kies daarbij altijd voor een marketingaanpak die resultaatgericht is en die meerwaarde oplevert in de vorm van nieuwe leads, meer tevreden klanten en een hogere omzet voor je zaak.

    We geven je meteen 3 heel concrete aandachtspunten mee waarop je kunt scherpstellen met je marketing, voor maximaal resultaat:

    • Contactaanvragen en verkoop
      Meer conversie van je website- en winkelbezoekers.
    • Naamsbekendheid en merkbinding
      Bouw een persoonlijke band op met je doelgroep en zorg ervoor dat je klanten uitgroeien tot ware ambassadeurs van je merk.
    • Uitbreiding naar nieuwe doelgroepen
      Verbreed je businessmodel voor verdere groei van je zaak.

    2: Vraag om hulp

    Groeien je concurrenten?

    Dan is de kans groot dat ze zich laten bijstaan door gespecialiseerde partners en experts. Een architect die voor een aangenamere winkelinrichting zorgt, een professionele ontwerper die een nieuwe huisstijl uittekent, of een digitale expert voor meer nieuwe online klanten: stuk voor stuk investeringen die je moeilijk zelf kunt doen.

    Wees niet te beroerd om professionele ondersteuning te vragen bij het uitbouwen van je zaak! In ons eigen vakdomein van digitale marketing merken we haast keer op keer opnieuw dat de investering zich dubbel en dik terugverdient, terwijl onze klanten zich kunnen concentreren waar zij met hun bedrijf het best in zijn.

    Doe je ding en focus op je klanten

    Stel jezelf open voor veranderingen en zet zo de stap naar gestage verbetering. Daarbij mag je uiteraard best naar je concurrenten kijken om ideeën op te doen, maar verlies vooral je eigenheid niet uit het oog.

    Soms doet je rechtstreekse concurrent ook maar wat, en lijkt het alleen maar alsof ze hij zijn zaakjes beter dan jij voor elkaar heeft. Het zou best kunnen dat er er achter de schermen helemaal niet zo’n sterke bedrijfsvisie wordt gehanteerd als motor en dat er in het wilde weg wat nieuwe dingen worden uitgeprobeerd.

    Het gras altijd groener aan de overkant? Dat dacht je maar!

    • Om altijd het overzicht te kunnen bewaren, maak je liefst gebruik van een gestructureerde aanpak. Observeer en analyseer je zaak op een kritische manier.
    • Focus daarbij vooral op je klanten. Neem het van ons aan: je weet nooit hoeveel klachten je concurrent misschien krijgt, maar je weet wél altijd hoeveel tevreden klanten je zélf bedient!
    • Na de uitrol van een nieuwe investering evalueer je en kun je resultaatgerichte bijsturingen doorvoeren. Zo ben je zeker van het beste rendement op je investering.

    Tijd voor actie om de concurrentie aan te gaan?

    Vraag de ondersteuning van digitale experten en ga voor een resultaatgericht aanpak.
    Plan een gratis video sessie in van 30 minuten met ons of stuur een bericht.

    Vind je dit een interessant artikel?

    Start je online groei vandaag

    Wil jij ook meer online groei voor je bedrijf? Bel ons of vul onderstaande formulier in, je krijgt binnen 24 uur antwoord.