Als ondernemer houd je de touwtjes vast graag zelf in handen – ook op gebied van marketing. Jij weet tenslotte zelf het best wie jouw ideale klanten zijn en wat je wilt bereiken met je zaak.
Tegelijkertijd blijft de online wereld voortdurend evolueren. Voor je het weet, heeft het ene sociale medium het andere al vervangen en blijken sommige campagnes veel effectiever dan andere.
Het komt er dus op aan om goed te weten via welke kanalen en op welke manieren je communiceert met je bestaande en potentiële klanten.
De hamvraag daarbij: doe je jouw online marketing zelf of besteed je die maar beter uit aan marketingexperts?
Wat levert het meeste resultaat op voor jouw bedrijf?
We wegen de voor- en nadelen van geoutsourcete online marketing tegen elkaar af in dit artikel.
Online marketing centraal in elk bedrijf
Dat online marketing absoluut noodzakelijk is om je bedrijf te laten groeien, staat als een paal boven water. Zonder een slimme aanwezigheid op het internet sta je nergens met je marketinginspanningen.
Nieuwe klanten aantrekken via campagnes, nieuwsbrieven voor bestaande klanten opstellen, je vindbaarheid in zoekmachines als Google verbeteren: het maakt allemaal deel uit van een gezonde bedrijfsvoering voor je eenmanszaak of KMO.
Je online marketing zelf doen? Dit is wat er gebeurt
Als je pas gestart bent met je eigen zaak, is het natuurlijk verleidelijk om je marketing van de grond af zelf op te bouwen. Je hebt vast wel wat ervaring met Facebook, Instagram, LinkedIn, en Google, en op het internet vind je bergen informatie over adverteren op die platformen. Makkelijk, toch?
Helaas, niet altijd! Als ondernemer die met frisse moed zelf aan zijn of haar online marketing begint, val je al gauw ten prooi aan het volgende patroon:
- Je maakt zelf een plan voor online marketing op.
- Je doet online onderzoek naar de meest geschikte kanalen om jouw doelgroep te bereiken.
- Je stelt een bescheiden marketingbudget op en begint te adverteren en te publiceren op sociale media.
- Je resultaten blijven achter.
- Je besluit harder te werken en ook meer geld tegen advertenties aan te gooien.
- Je resultaten vallen nog steeds tegen.
- Je beslist om online marketing terug te schroeven, je te concentreren op je zaak en een deel van je potentiële omzet te laten liggen.
Klinkt pessimistisch?
Nochtans beschrijft het scenario hierboven precies wat veel zaakvoerders ons vertellen wanneer ze bij ons komen aankloppen voor hulp bij hun online marketing.
Veel bedrijfsleiders doen hun online marketing in het begin helemaal zelf, tot ze beseffen dat ze er zelf niet over de nodige tijd, energie en kennis beschikken.
Intern aanwerven of online marketing uitbesteden
Wie snel doorgroeit met zijn zaak, kan het zich op termijn veroorloven om iemand voltijds in dienst te nemen voor het beheer van zijn of haar marketing. Zo speel je snel op de bal en blijft de communicatielijn kort en duidelijk.
Voor veel KMO’s betekent zo’n permanente interne medewerker evenwel een te grote kostenpost. Dan komt het uitbesteden van je online marketing in beeld. Je online marketing uitbesteden valt vaak voordeliger uit dan alles zelf te blijven doen. Dat zeggen we trouwens niet alleen zelf – ook onze klanten denken er hetzelfde over.
Laat je marketing over aan professionals
Dat is ook logisch: een team professionals dat voor jou werkt, kan z’n kennis en ervaring sneller en efficiënter inzetten voor jouw bedrijf dan je dat zelf zou kunnen doen. Een goed online marketing bureau beschikt natuurlijk ook over een aantal dure technische tools en software die je zelf liever niet aanschaft, tenzij je graag erg veel kosten maakt – we kunnen erover meepraten!
Download ons verhelderende e-book
Ontdek hoe ook jouw bedrijf op een constante en gestructureerde manier online kan groeien met Ons Groeisysteem™.
+50 pagina's waardevolle tips en inzichten om via je website meer groei te realiseren.
5 redenen om je online marketing in handen van een betrouwbaar bureau te leggen
1. Je hebt geen tijd om te werken aan je online kanalen
‘Time is money’ – en die bekende uitspraak geldt al helemaal voor jou als ondernemer. Als ondernemer ken jij je eigen zaak het best en ben jij degene die prioriteiten moet stellen om te groeien.
Focus je je gedurende een aantal dagen op je digitale positionering? Dan betekent dat meteen ook dat je die kostbare tijd niet kunt spenderen aan telefonisch klantencontact, het opvolgen van leveringen, of het verlenen van je diensten. Een dag telt helaas nog altijd maar 24 uur!
We kunnen ons best voorstellen dat je je slaap niet graag laat voor het opstellen van een online marketingfunnel of het ontwerpen van een digitale nieuwsbrief. En dat terwijl je mogelijke klanten misschien wel zitten te wachten op die offertes die je hen nog moet bezorgen.
Het uitbesteden van je marketing geeft je de tijd en vrijheid om je te concentreren op de dingen waarmee jij de meeste resultaten kunt boeken.
2. Je beschikt niet over de juiste expertise om de beste resultaten te halen
Laten we even Google-advertenties als voorbeeld nemen – een belangrijke niche binnen het online ondernemerschap. Adverteren op Google kan met verschillende biedstrategieën, campagnetypes en zoekwoorden.
Zo zijn er verschillende manieren om je bijvoorbeeld te concentreren op extra zichtbaarheid voor je zaak of extra verkoop. Daar komt nog bovenop dat Google de algoritmes die z’n advertentie-omgeving aansturen, geregeld verandert. Dat betekent ook dat je je campagnes geregeld moet bijstellen om je advertentiedoelen te bereiken.
Voltijdse SEA-experts weten waar ze op moeten letten en kunnen sneller de resultaten van advertenties interpreteren, om zo de performance marketing van hun campagnes bij te sturen. Dat zorgt voor jou als ondernemer op termijn trouwens ook voor een optimalisering van het gespendeerde advertentiebudget.
Advertentiecampagnes zijn trouwens slechts één voorbeeld van een niche die om erg gespecialiseerde expertise vraagt. Het digitale speelveld is namelijk ongelooflijk ruim.
3. Je krijgt geen rust, want online campagnes blijven altijd maar doorlopen
Ondernemen stopt nooit. Online ondernemen net zomin. Hoewel individuele marketingcampagnes voor bepaalde producten of diensten vaak beperkt zijn in tijd, stopt de overkoepelende marketingcampagne voor jouw bedrijf nooit.
- Je bedrijfsprofiel op Google My Business of LinkedIn onderhouden
- De zoekwoorden van je website optimaliseren of de prestaties van je campagnes in de gaten houden: stuk voor stuk belangrijke elementen die je continu moet opvolgen en verbeteren.
Als je dat niet doet, is de kans groot dat de concurrentie vroeg of laat over je heen walst. Dan zijn je investeringen voor niets geweest. Doorlopende marketingcampagnes, advertenties en zoekmachineoptimalisatie vereisen op gezette tijd je aandacht – tijd die je misschien niet hebt, of die je liever aan een ander onderdeel van je bedrijfsvoering besteedt.
4. Je verliest jezelf in details en complexe bijzaken
Zoals we eerder al aanhaalden, is online marketing een erg breed vakgebied. Dat vraagt dus om verschillende experts die zich specialiseren in een bepaalde niche. In de digitale wereld is het erg moeilijk om alle disciplines tot in de puntjes te beheersen. Om door de bomen van advertentieaccounts, sociale media en websites het bos nog te zien, heb je veel tijd (en stalen zenuwen) nodig.
Als je je online marketing uitbesteedt aan een gespecialiseerd agency of bureau, dan kun je erop rekenen dat de juiste experts erover zullen waken dat je zaak op verschillende vlakken blijft groeien.
Dat leidt tot dubbel voordeel
- Enerzijds moet je je zelf geen zorgen maken over het in dienst nemen van de juiste specialisten,
- Anderzijds kun je op beide oren slapen dat ze het maximale resultaat uit je marketingbudget voor je halen.
5. Je kunt ingehuurde specialisten beoordelen op de resultaten die ze leveren
Elke investering moet resultaat opbrengen – ook je online marketing. Huur je een gespecialiseerd onlinemarketingbureau in om je naar het volgende digitale niveau te tillen? Dan mag je best veeleisend zijn!
Een respectabel online agency dwingt je niet in het keurslijf van strakke contracten en zorgt ervoor dat het strategieën en campagnes opzet die resultaat opleveren, zonder meer.
Ben je niet tevreden met de return on investment die je externe experts je leveren? Dan staat het je helemaal vrij om naar een alternatief op zoek te gaan. Dat laatste ligt bij de aanwerving van een interne medewerker een heel stuk moeilijker…
Met externe specialisten beslis je helemaal zelf of het uitgegeven marketingbudget de investering waard is en hoeveel je wilt inzetten op online resultaat. Je betaalt enkel voor de uren waarin er voor jouw online marketing wordt gewerkt. Best een lekker gevoel, toch?
Wil jij ook terug kunnen focussen op waar jij specialist in bent en je online marketing uitbesteden aan digitale experten?
Plan een gratis video sessie met ons in of maak direct een afspraak.