Hoe een online marketingbureau kiezen? Trap niet in de valkuilen van oplichters!

Online marketingbureaus zijn er in alle vormen en maten. De marketingpartner kiezen die helemaal bij je past, hangt natuurlijk af van wat jij precies wilt bereiken met je onderneming.

  • Sommige marketingbureaus of agency’s beloven bijvoorbeeld snel veel nieuwe leads.
  • Terwijl andere zich eerder concentreren op een versterking van je klantenbasis op langere termijn.

Smaken verschillen dus, maar over één ding kunnen we het eens zijn: sommige marketingbureaus passen bij geen enkele klant en denken vooral aan hun eigen bankrekening. Bozere geesten dan de onze zouden zelfs het woord ‘oplichters’ in de mond durven nemen.

Hoe herken je marketingbureaus met snode plannen? Lees vooral verder voor een snelcursus in het ontdekken van online tovenaars die wel het geld uit je zakken willen slaan, maar niet gericht zijn op jouw succes. Zo voorkom je dat je als ondernemer ten prooi valt aan charlatans.

Geen zin om te lezen? Bekijk de video van dit artikel

Hoe je online marketing bureau kiezen

Het kan verkeren …

Het overkomt ons helaas vaker dan ons lief is: marketingtrajecten voor nieuwe klanten waarbij we helemaal opnieuw van nul moeten beginnen. Soms merken we na een overname van een bestaand account dat de aanwezige marketingfundamenten op drijfzand zijn gebouwd. De klant in kwestie is zich meestal van geen kwaad bewust.

Hun vorige bureau had hen namelijk elke maand netjes een analyserapport bezorgd. En die honderden euro’s aan advertentiebudget zorgden toch voor bijkomende zichtbaarheid? Die ballon vol optimisme moeten we soms genadeloos doorprikken.

Hoe het kaf van het koren scheiden?

We willen je helpen om niet in de val te trappen van online marketingbureaus die hun eigen portemonnee op de eerste plaats zetten. Daarom delen we met jou de trucs van minderwaardige online bureaus, samen met vragen die je kunt stellen om het kaf van het koren te onderscheiden. Een overzicht.

Niet elk marketingbureau focust op online

Soms gaat het niet om doelbewust bedrog, maar is het gewoon een kwestie van focus.

Het ene marketingagency is het andere niet

  • Zo oriënteren de klassieke communicatie- en reclamebureaus zich voornamelijk op het organiseren en uitwerken van traditionele mediacampagnes, bijvoorbeeld via advertenties en reclamespots.
  • Andere bureaus richten zich dan weer eerder op communicatie, met een vertaling van je bedrijfsstrategie naar creatieve grafische concepten voor je bedrijfslogo, flyers en ander marketingmateriaal.
  • Veel van die bureaus bieden ook onlinediensten aan, maar die zijn niet hun corebusiness. Vaak gaat het daar al mis en is er niet noodzakelijk kwaad opzet in het spel. Online marketing beslaat namelijk een heleboel verschillende specialismen – denk maar aan zoekmachineoptimalisatie, contentverbetering, e-mailmarketing en marketing automation.

Truc 1: Onduidelijke rapportering

Sommige online agency’s houden hun rapportering bewust zeer vaag, of ze delen alleen informatie wanneer je er zelf om vraagt. Dat is jammer.

In ruil voor een maandelijkse investering zou je op z’n minst een duidelijk overzicht van de geleverde prestaties en resultaten mogen verwachten.

In dezelfde categorie vinden we bureaus die nietszeggende cijfers met je delen als rookgordijn. Hoeveel likes heeft je bedrijfspagina op Facebook en hoeveel bezoekers bezochten vorige maand je website? Leuk om in een statistiekje te gieten, maar zonder veel meerwaarde.

Om even uit de biecht te klappen: het uitdraaien van een standaardrapport in Google Analytics neemt amper enkele seconden in beslag. Het opstellen van een analyseverslag dat relevant is voor jouw bedrijf, met de juiste statistieken en indicaties van toegevoegde waarde, vraagt al heel wat meer moeite.

Niet alleen rapporteren maar ook pro-actief adviseren

Toch mag je ook met dat laatste nog geen genoegen nemen. De beste online marketingbureaus brengen je niet alleen spontaan op de hoogte van relevante statistieken, maar geven daarbovenop ook nog eens waardevol advies waarmee je actie kunt ondernemen.

Je betaalt immers niet voor een schermafdruk van de laatste bezoekerscijfers, maar wél voor doordachte tips en goede raad. Zo kun jij de juiste beslissingen kunt nemen voor je onderneming.

Een betrouwbaar online marketingbureau levert je…

  • Proactieve maandelijkse opvolging
  • Duidelijke rapportage met relevante statistieken
  • Advies voor het nemen van betere businessbeslissingen

Truc 2: Gebrek aan transparantie

Om reclame te maken via Google of Facebook maak je in principe met je bedrijf een advertentieaccount aan. Via dat account beheer je je advertenties. Het is niet meer dan logisch dat je online marketingbureau je daarbij helpt. Daarom is het wel zo handig om je agency toegang te geven tot je advertentieaccounts, zodat je contactpersonen bij je bureau eenvoudiger advertenties kunnen opstellen. Dat is de normale gang van zaken.

Volledige overname van jouw advertentieaccounts

Een minder frisse praktijk is de volledige overname van jouw advertentieaccounts door het online marketingbureau. Het gebeurt nog al te vaak dat malafide onlinepartners een profiel bij Google, Facebook of LinkedIn aanmaken in naam van hun klant, terwijl ze vervolgens die klant geen inzage of beheerdersrechten geven. Dat is helemaal niet oké! Op die manier ben je namelijk voor de volle 100% afhankelijk van je onlinepartner, waardoor je geen enkele garantie hebt over het geleverde werk of de behaalde resultaten.

Laat je advertentieprofielen niet gijzelen

Een nog groter gevaar is de effectieve gijzeling van je advertentieprofielen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een zaakvoerder die wil overstappen naar een ander marketingbureau kan fluiten naar de beheerdersrechten over zijn volledig uitgebouwde advertentieprofiel. Zo moet je als ondernemer weer van nul beginnen.

Houd controle over je advertentie-accounts

Houd dus te allen tijde de controle over je advertentie-accounts en zorg ervoor dat je met jouw bedrijf over volledige beheerdersrechten beschikt van al je profielen bij online diensten. Zo kan je altijd overstappen naar een ander bureau. Je merk is van jou. Het is dan ook altijd jouw privilege om iemand anders toegang te geven tot je advertenties om een strategie op te stellen en voor uitvoerend werk, maar in essentie moet jij altijd diegene zijn die kan beslissen.

Een betrouwbaar online marketingbureau

  • Geeft jouw volledige beheerdersrechten over je advertentie-accounts
  • Is transparant over het gespendeerde advertentiebudget

Download ons verhelderende e-book

Ontdek hoe ook jouw bedrijf op een constante en gestructureerde manier online kan groeien met Ons Groeisysteem™.
+50 pagina's waardevolle tips en inzichten om via je website meer groei te realiseren.



    Whitepaper Groeisysteem W247.BE

    Truc 3: Een statische website

    Wie aangesloten is bij een onbetrouwbaar online marketingagency, zal misschien merken dat er zelden iets spontaan verandert aan zijn website. Er verschijnen geen nieuwe artikels of blogs, afbeeldingen worden niet bijgewerkt, en teksten worden niet aangepast aan de huidige omstandigheden. Ook op technisch vlak gebeurt er niets en wordt je website niet aangepast aan nieuwe innovaties op het internet. Kortom: je website blijft statisch.

    Wie aangesloten is bij een onbetrouwbaar online marketingagency, zal misschien merken dat er zelden iets spontaan verandert aan zijn website.

    Maar… Is jouw bedrijf dat ook? En jouw klanten? We mogen hopen dat alles in de échte wereld beweegt en niet statisch, maar dynamisch is. Je website moet dus mee evolueren, en dat zowel op technisch vlak als met verse content, zoals blogs over nieuwe producten. Anders dreigt je website namelijk helemaal naar het achterplan te verdwijnen in de Google-zoekresultaten.

    En volgens een oude internetwijsheid is pagina twee van de zoekresultaten van Google nog altijd de beste plek om een lijk te verbergen, omdat niemand daar ooit op zoek gaat.

    Truc 4: Verzwijgen van resultaten bij referenties

    Gehaaide online marketingbureaus halen referenties aan van respectabele bedrijven, maar vermelden nooit de groei die ze ook daadwerkelijk hebben gerealiseerd voor de bedrijfs- of campagnewebsites in kwestie. Dat laatste is nochtans waar het om draait: resultaat.

    Slimme online marketing is een investering die resultaat oplevert, en geen kostenpost. Je mag dus best van je online marketingbureau verwachten dat het knappe referenties en getuigenissen tevoorschijn kan halen.

    Een betrouwbaar online marketingbureau

    • Is niet te beroerd om klantenreferenties te delen
    • Kan harde cijfers en eerder behaalde resultaten voorleggen

    Truc 5: Besparing op competente profielen

    De internetwereld verandert snel en ervaren specialisten zijn felbegeerd. Goede SEO-specialisten [LINK?] of digitale marketeers [LINK?] worden vaak weggeplukt door grote bedrijven als in-house specialist. Of ze beginnen hun eigen marketingbureau – zoals wij! Sommige bureaus besparen bewust op personeel en schakelen onervaren medewerkers of zelfs studenten in. Dat is niet waar jij je marketingbureau voor betaalt.

    Een betrouwbaar online marketingbureau

    • Is transparant over zijn medewerkers
    • Kan cv’s voorleggen en je vertellen wie er aan je website werkt

    Wat je wél mag verwachten van een goed online marketingbureau

    Met een beetje kennis van de trucs hierboven ben je gewapend tegen malafide marketingbureaus.

    • Een goede online partner is proactief, doet aan rapportering en opvolging en bezorgt jou leads die tot nieuwe klanten leiden.
    • Er bestaan geen magische toverformules in de wereld van online marketing, maar enkel hard werk. En dat is precies waar we ook bij W247 in geloven.
    • Onderwerp ons aan de test en bekijk onze referenties, ervaring, bewezen resultaten. Oordeel vooral zelf!

    Op zoek naar een betrouwbare marketingpartner?

    Hocus pocus en buzzwords laten we achterwege. Een realistische no-nonsens aanpak, volledig gefocust op resultaten daar staan we bij W247.BE voor.
    Plan een gratis video sessie in van 30 minuten met ons of stuur een bericht.

    Vind je dit een interessant artikel?

    Start je online groei vandaag

    Wil jij ook meer online groei voor je bedrijf? Bel ons of vul onderstaande formulier in, je krijgt binnen 24 uur antwoord.