Een onderneming die niet verandert, is op lange termijn ten dode opgeschreven. Dat geldt niet alleen als je met hippe, moderne concepten aan de slag bent – denk maar aan wasbars of luxueuze eclairs -, maar ook voor meer traditionele beroepen als fietsenmakers of kappers. De wereld evolueert nu eenmaal voortdurend, en bedrijven veranderen mee.
Gelukkig kun je innovatie leren en is er enorm veel informatie beschikbaar om je zaak te helpen optimaliseren, je klantenrelaties te verbeteren en meer omzet te draaien.
Maar waarom blijkt het in de praktijk toch zo moeilijk om fundamenteel te veranderen met je bedrijf, ondanks alle beschikbare informatie?
Welke strategieën en praktische tips kun je gebruiken?
Welke strategieën en praktische tips kun je gebruiken om niet in de valkuil van veranderingsmoeheid te trappen? In dit artikel leggen we psychologische mechanismen bloot die ondernemers ervan weerhouden om verandering door te voeren. We delen ook onze eigen ervaringen.
Je weet vaak al wat er moet gebeuren om te veranderen
Laten we beginnen met een positieve noot. Vaak heb je wel min of meer een idee van over hoe je je bedrijfswerking zou kunnen verbeteren. Denk maar aan de vele managementboeken en interviews met succesvolle ondernemers. Daarbij heb je vast al eens gedacht: “Dat weet ik toch al allemaal! Deze tips zijn helemaal niet nieuws!”
Dat gevoel krijgen we niet alleen wanneer het op zakendoen aankomt, maar ook op persoonlijk vlak. Een paar voorbeelden uit het dagelijks leven:
- de psycholoog die in de krantenbijlage tips rondstrooit om je beter in je vel te doen voelen
- de tandarts die je al heel je leven vertelt dat je vaker moet poetsen
- of Evy Gruyaert die uitlegt hoe je jouw eerste 5 kilometer probleemloos uitloopt door met kleine stapjes te beginnen.
Dat is allemaal geen hogere wiskunde, het zijn dingen die je eigenlijk al weet. In vakjargon noemen we dat de law of familiarity – de wet van vertrouwdheid. Als je iets maar lang genoeg ervaart of telkens opnieuw te horen krijgt, begint de boodschap in kwestie als vanzelfsprekend aan te voelen.
Waar zit het probleem dan? Dat die vertrouwdheid ook aanwezig is in ondernemers- en bedrijfsadvies. Je hebt het gevoel dat je alles al weet, en ieder bezoek aan je boekhouder, ieder business event of boek bevestigd dat. Maar net daardoor doe je er niks aan.
1. Analyseer
Analyseren kun je leren. Bepaal waar je op dit moment staat met je bedrijf en wat je ambities zijn op langere termijn. Zo kun je makkelijker bepalen welke investeringen je moet doen om vooruit te komen met je zaak – en of je budget die geplande bestedingen aankan.
Ondernemers die niet met een langetermijnvisie aan de slag gaan, missen namelijk al gauw mogelijke kansen. Ze onderschatten ook vaker hun bedrijfsrisico’s en zijn vatbaarder voor concurrentie.
Concreet? In de aanpak met Ons Groeisysteem™ stellen we altijd een gezamenlijk plan van aanpak op dat in lijn ligt met je businessplan.
Duidelijke doelstellingen en mijlpalen voor je bedrijf zorgen ervoor dat je over een duidelijke focus beschikt, met richtpunten om naartoe te werken. In dat document staan de volgende elementen centraal:
- Inzicht in je doelgroep en haar noden.
- Roadmap of routekaart met een concreet plan van aanpak.
- Overzicht van investeringen, gerelateerde kosten en de te verwachten resultaten.
- Concrete strategieën om je doelstellingen te bereiken.
Vaak ontbreekt het de ondernemers waarvoor we aan de slag gaan nog aan de concrete uitvoeringsplannen. Die zijn nochtans broodnodig zijn om een langetermijnvisie stap voor stap waar te maken. Goed begonnen is half gewonnen!
2. Implementeer
Tenzij je intern over de juiste profielen beschikt die daarbovenop voldoende tijd ter beschikking hebben, reken je best op externe digitale experts voor de uitvoering van je plannen.
Zoals we al aanhaalden in onze blog over het uitbesteden van je online marketing, ben je als ondernemer vaak goedkoper af met gespecialiseerde kennis die je toelaat om je te concentreren op de dingen waar jij als ondernemer goed in bent. Een greep uit de digitale niches die je kunt inzetten om je digitale langetermijnvisie waar te maken:
- Webdesign
Een website die slim is ontworpen, ziet er niet alleen mooi uit. Ze helpt je ook om bezoekers te converteren naar leads en mogelijke klanten. - Contentcreatie
De juiste woorden zorgen ervoor dat je je boodschap op een overtuigende manier overbrengt. Slim uitgewerkte teksten zetten je websitebezoekers aan tot actie en zorgen voor online advertenties die meer resultaat opleveren. - SEO
Zoekmachineoptimalisatie of SEO (Search Engine Optimization) zorgt ervoor dat je website beter scoort in de resultaten van Google en andere zoekmachines. Een hoge positie in de zoekresultaten vertaalt zich evenredig in een toename van het aantal bezoekers naar je website. - Linkbuilding
Met linkbuilding probeer je links naar jouw website te verzamelen op andere relevante websites. Een kwalitatieve link naar jouw bedrijf telt in de algoritmes van zoekmachines mee om de waardering van jouw website hoger in te schatten. - UX-optimalisatie
De gebruikerservaring of User Experience (UX) is eenvoudigweg de beleving die de bezoekers van jouw website ervaren. Een doordachte UX zorgt ervoor dat je surfervaring helemaal aansluit bij de verwachtingen die je bestaande of potentiële klanten hebben. Achter een doordachte UX gaat heel wat denkwerk schuil. Je moet namelijk de juiste informatie kunnen leveren op het juiste moment, met inhoud die je gebruikers meerwaarde biedt. - SEA
Met Search Engine Advertising of SEA bedoelen we de advertenties in zoekmachines. Op het eerste gezicht lijkt het eenvoudig: je betaalt voor een advertentie en komt vervolgens vooraan in de zoekresultaten terecht, prominent in beeld boven de reguliere (organische) zoekresultaten. In de praktijk zit de zaak heel wat ingewikkelder in elkaar en zul je je advertentiebudget slim moeten inzetten om maximaal resultaat te halen en surfers ervan te overtuigen dat ze op jouw website hun gading zullen vinden. - Social media
Facebook, Instagram, LinkedIn: ze vragen allemaal om een eigen, specifieke aanpak. Welke technische trucjes kun je inzetten om maximaal zichtbaar te zijn en hoe bouw je je een band op met je doelgroep? Dat is waar een geavanceerde socialemediastrategie om draait. - E-mail marketing
E-mails gaan al een eeuwigheid mee, maar zijn nog lang niet dood! Bij de uitvoering van je groeistrategie kun je e-mails gebruiken om nieuwe klanten te werven en om de relaties met je bestaande klanten te verbeteren. - Automation
Met slimme software kun je alle bovenstaande punten tot op zekere hoogte automatiseren. Een automatisch verzonden welkomstmail voor een nieuwe abonnee van je nieuwsbrief? Een geautomatiseerde herinnering voor sales bij een slapende klant? Met de juiste automation-tools, die integreren met je bestaande website-omgeving en andere IT-systemen, kan het.
Zoals de lijst hierboven aantoont, beslaat de uitvoering van je groeiplannen een heleboel verschillende deeldomeinen; van website over sociale media tot advertenties. Een doordacht digitaal businessplan houdt rekening met al die verschillende aspecten.
Download ons verhelderende e-book
Ontdek hoe ook jouw bedrijf op een constante en gestructureerde manier online kan groeien met Ons Groeisysteem™.
+50 pagina's waardevolle tips en inzichten om via je website meer groei te realiseren.
3. Groei en optimaliseer
In Ons Groeisysteem™ gebruiken we 3 concrete pijlers om te slagen in de strategische uitvoering voor onze klanten:
- Acties op korte én lange termijn.
- Strikte opvolging.
- Duidelijke rapportage.
Alleen zo slagen onze klanten er samen met ons in om de vinger aan de pols te houden en hun marketing slim op te schalen. Ons devies is simpel: investeer enkel en alleen in schaalbare marketing. Waarom? Dat heeft alles te maken met het volgende punt.
4. Resultaat
Als alle voorgaande stappen correct zijn uitgevoerd, merk je al gauw concreet resultaat voor je bedrijf. Denk aan:
- Meer bereik van je doelgroep.
- Meer bezoekers op je website.
- Meer offerteaanvragen.
- Meer bestellingen.
- Meer betrokkenheid van je bestaande klanten.
Wat heeft dit nu te maken met de eerder vermelde schaalbare marketing?
- Als je marketingstrategie en -uitvoering schaalbaar zijn, zorgen de daaropvolgende resultaten voor een versterkend effect.
- Hoe meer je verkoopt met marketing die je kunt opschalen, hoe groter je marketingbudget wordt.
- Bijgevolg kun je méér investeren om je marketing nóg beter te maken, opnieuw meer te verkopen, enzovoort!
- Zo zorg je voor continue groei, terwijl je marketinguitgaven helemaal in evenwicht blijven met de extra winst.
Extra groeitip voor je onderneming
Waar moet je initiële marketingbudget vandaan komen? In plaats van diep in je eigen zakken te zitten graven, kun je op zoek naar creatievere manieren om je marketinginspanningen te betalen.
Ontdek onze 1 EURO/uur marketing formule
Zo kun je er als dienstverlener bijvoorbeeld voor opteren om je eigen uurtarief met 1 euro te verhogen en die euro integraal te gebruiken voor je marketing. Voor grotere projecten en tevreden klanten maakt die ene euro helemaal geen verschil – terwijl jij ‘m wel voelt in je budget. Bereken hier wat dit voor jou kan betekenen.
Advertentiecampagnes zijn trouwens slechts één voorbeeld van een niche die om erg gespecialiseerde expertise vraagt. Het digitale speelveld is namelijk ongelooflijk ruim.
Het alternatief: niet investeren
De kans dat je niet meer mee doet op termijn is groot
Wat gebeurt er als je niet investeert in je online marketing? Met een beetje geluk helemaal niets. In het begin, tenminste. Zoals je ook kunt lezen in onze blog over concurrentie bestaat de kans dat je op langere termijn echter achterop raakt met je bedrijf.
Je verliest ook door geen geld uit te geven
Tot op zekere hoogte kun je dat gat uiteraard dichtrijden met slimme investeringen, maar je wacht beter niet tot het te laat is. Een verkeerd geïnvesteerde euro is jammer, maar een niet geïnvesteerde euro kan op termijn net zo goed schade toebrengen aan je bedrijf.
En nu? Hoe kan ik stappen vooruit zetten?
Heeft ons verhaal over Ons Groeisysteem™ je geïnspireerd om tot actie over te gaan? Uitstekend! Weet dat je bij ons terecht kunt voor zowel het ontwerp, de bouw als het beheer van je online marketing. Met bewezen resultaat. Reken op onze experts en samen doen we je onderneming groeien.
Plan een gratis video sessie met ons in of maak direct een afspraak.