Het Bataljon is een jong video agency uit Gent dat op korte tijd al heel wat mooie projecten heeft weten te realiseren. Denk maar aan de bekroonde videoclip “Nooit Naar Nergens” van Yevgueni. De kans is overigens groot dat je al reclamespots van hun hand hebt gezien voor onder andere Nikko, Colruyt, ING en Kadonation.
Zaakvoerder Mathieu Stevens is zich bewust van zijn kwaliteiten als videomaker, maar eind 2019 was het tijd om de volgende stap te zetten: verder uitgroeien tot een serieuze speler tussen de productiehuizen en video agencies.
- SEO
- SEA
- Social Media
- Contentcreatie
- Webdesign
Zoals veel startende bedrijfjes, beschikte Het Bataljon aanvankelijk over een summiere zelfgemaakte website in WIX. Daarmee word je natuurlijk niet serieus genomen op lange termijn. Het was dus eerst en vooral tijd om een website te gaan bouwen met meer standing en creativiteit.
Tijdens de ontwikkeling van de website was het duidelijk: Mathieu is een creatief brein en wij zijn functionele denkers. We zouden het dan ook niet over alle facetten van de nieuwe website onmiddellijk eens worden. Maar eerlijk is eerlijk: het eindresultaat mag zeker gezien worden.
Het Bataljon heeft een duidelijk stokpaardje: ze weten als geen ander hoe ze jou als kijker emotioneel moeten raken met een video. Die focus op emotie moest dan ook volledig op de voorgrond komen bij de nieuwe website.
- We kozen samen voor een duidelijke slogan op een videobanner: “Everything is emotion”.
- Daarnaast kwam er ook een Ebook waarin de principes van emotie in video worden toegelicht.
- In de backstage komt er maandelijks nieuwe content over videomarketing, trends en tips voor wie met video aan de slag wil.
- We zijn verder ook gaan adverteren op Google en op social media met de verschillende diensten
We schrijven dit ongeveer anderhalf jaar na de release van de nieuwe website. Mathieu krijgt nog steeds heel wat positieve feedback over de vernieuwde website.
In de eerste 6 maanden gingen we de bezoekersaantallen meer dan verdubbelen (van 300 naar 800 bezoekers per maand). Tegen januari 2021 werd de kaap van 1.000 maandelijkse bezoekers doorbroken. In januari 2022 gingen we boven de 1.500 bezoekers.
Wat de conversies betreft, was het door de lockdowns van 2020 een moeizamer online begin voor Het Bataljon. Desondanks kwamen er in volle corona toch wat mooie aanvragen uitn en groeide de mailinglijst gestaag dankzij het gratis Ebook. Het bedrijf switchte door corona ook naar een aantal videoproducties die digitaal beter aan de man te brengen zijn, zoals animatiefilm en livestream services, wat ook een positief effect had.
Sinds corona wat minder invloed heeft op de werking, gaat het aantal aanvragen voor videoprojecten weer stug vooruit. Eind 2021 schommelde het aantal maandelijkse conversies rond de 25 aanvragen.